Branża i konkurencja
Przed założeniem pierwszego sklepu w sieci, pamiętaj:
Poznaj swoją konkurencję, poznanie konkurencji jest podstawą twojego przyszłego biznesu, musisz wiedzieć że pomimo raczkującego e-commerce w Polsce, już można zauważyć, że wiele branż jest mocno obstawionych szczególnie przez większe firmy z dużym budżetem oraz zapleczem magazynowym, a więc konkurencja jest olbrzymia, szczególnie w sprzedaży elektroniki i sprzedaży książek.
Jeżeli masz możliwość to działaj w branży niszowej, jest mniejsza konkurencja więc można łatwiej zaistnieć w sieci, myślę ze dobrym przykładem tutaj może być wąska specjalizacja np: jeżeli interesuje ciebie rynek księgarski to staraj się założyć księgarnie specjalizującą się w sprzedaży książek na temat ekonomi, w ten sposób będzie to łatwiejszy start w biznesie internetowym, szybciej zbudujesz markę oraz będzie ci łatwiej prowadzić politykę cenową.
Następna wskazówką jaka udzielę to rozpocznij swój biznes internatowy handlując takimi towarami jak odzież, zabawki artykuły spożywcza, są to towary które przeciętny konsument kupuje częściej, parę razy do roku, jeżeli sprzedawałbyś na przykład rowery to klient kupi rower, ale następny może kupić dopiero za parę lat.
Ważnym czynnikiem opłacalności jest także sezonowość, sprzedając sanki możemy je sprzedawać tylko w okresie zimowym bo kto nam kupi sanki na wiosnę czy lato, więc należy rozważyć jaki towar będziemy sprzedawać aby handlować nim prze cały rok.
Wielkość gabarytowa towaru ma duży wpływ na twoje finanse dlatego, że czasochłonność pakowania oraz większe koszta wysyłki wpływają na wydatki, należy także pamiętać że towary wielkogabarytowe zajmują dużo miejsca a więc należy posiadać powierzchnię magazynową do przechowywania, trzeba liczyć się z dodatkowymi wydatkami za wynajęcie magazynu.
Pamiętaj że sprzedając towary łatwe do stłuczenia typu szkło, porcelana, musisz liczyć się z tym, że taki towar morze ulec uszkodzeniu, przesyłkę można co prawda ubezpieczyć, ale w momencie kiedy twój klient otrzyma uszkodzoną przesyłkę będzie obwiniał za to sklep, a co najgorsze może także wystawić negatywną opinię, co żle wpłynie na postrzeganie sklepu w oczach innych internautów, Proponuję aby z rozwagą wybierać artykuły do sprzedaży, proces reklamacyjny jeśli chodzi o firmy kurierskie trwa zazwyczaj 30 dni, więc na zwrot kosztów trzeba czekać dość długo, a to przy początkach działalności, kiedy nie posiadamy dużo środków winansowych może być uciążliwe.
Sprzedawaj towary droższe, towar wart 40 zł sprzedany z marżą 15 procentową daje zysk 6 zł, z kolei towar sprzedany w cenie 450 zł przy tej samej marży daje nam zysk wysokości 60 zł. Zwróć uwagę na to ile towaru o wartości 40 zł musisz sprzedać aby osiągnąć zysk wysokości 60 zł, jak łatwo policzyć musisz zrealizować 10 zamówień, łatwiej jest zrealizować jedno większe zamówienie niż 10 zamówień, mniej czasu poświęcasz na pakowanie, oraz mniejsze zużycie materiałów na paczki po prostu minimalizujesz koszty.
Bardzo istotna rzeczą jest określenie budżetu jaki możesz przeznaczyć na reklamę i utrzymanie sklepu.